احساس سردر گمی واز هم گسیختگی افکار وپوچی ها ناشی از دور شدن ازفطرت ونهاد اصیل ،پیش از پیش انسان هارا دچارانواع درهم ریختگی فکری ومشکلات ومصائب روحی وروانی می سازد.باز گشت به معنویت ونیزدنیای درونی خویش وارتباط با خداوندجاودانه ومطلق وارزش های اصیل بشری تنهانجات بخش وی از هیاهووجنجال های ساخته دست خودش است ومی تواندبه این عوامل چون سپر وسلاحی علیه استرس وفشارهای روحی وروانی چون اضطراب وسایرمعظلات بنگردواز آن ها بهره جوید.در این میان جایگاه دعاوارتباط با خالق یکتای هستی از طرف اندیشمندان شرق وغرب مورد بازنگری ویژه قرار گرفته است.
تاکنون تحقیقات زیادی در زمینه تاثیر شرکت در مراسم کلیسایی ،دعاوحتی دعا از راه دوربرای شفای بیماران صورت گرفته است وبر اساس آمار سال 1996م.در نظر پرسی از 296پزشک،99درصدآنان معتقد بوده اندکه دعاونیایش ،مراقبه با انواع دیگر مراسم معنوی ودینی می تواندهنگام بیماری به شفای بیماران کمک کند.این تحقیقات در موسسات قابل اعتمادی چون موسسه تحقیقاتی بیل دونگ ودارت موث ودانشگاه میشیگان صورت پذیرفته است وهم اکنون مطالعات علمی درباره اثر ایمان ،دعا،وعمل به فرایض در شفای بیماران در سراسر آمریکا در حال اجراست.
مذهب ،نیایش وارتباط با خالق هستی راهی است که بشر پس از قرن ها جدایی از آن دوباره به سویش بازگشته وبه توانایی های عمیق وکارساز آن در مبارزه با مشکلات زندگی جدید که اضطراب هم یکی از ثمرات آن است پناه برده است ودیگر نمی توان منکرتعامل بین روان پژشکی ،روان شناسی وحتی در مواردی پژشکی از یک سوومذهب از سوی دیگر شد.
ذکر وچنگ زدن به ریسمان الهی که پیوندی استواروناگسستنی است،انسان را به وادی ایمن می رساندواندیشه اتصال به نیروی ماورای تمامی نیروهای طبیعی،خوف،وبیم رااز دل وذهن انسان بیرون می راندوبه عقیده روان کاوان این مهم ترین داروی اظطراب است.
مفهوم دعا
دعا به معنی خواندن ،حاجت خواستن واستمداد است وگاهی مطلق خواندن از آن منظور است.
در اصطلاح ،دعا به معنی خواندن خدا،مخاطب قرار دادن وصدازدن توام با تضرع واظهار درماندگی است.
دعا عامل تلطیف روح
ادعیه ای که در مکتب ما وارد شده است،سرشار از مضامین لطیف وزیباست ودرباره تاثیر کلام زیبادر روح انسان تابه امروز شکی وارد نشده است.متون ادعیه اسلام از جهت زیبایی کلام ونیز از جهات دستوری ونگارش واز نظر عمق ولطافت بی نظیر است.
خواننده این عبارات در حقیقت تمامی این جریان پر نشاط وکامل رابه اعماق وجود خویش رهنمون می سازدوجان خویش را با جمال این کلمات در نهری پاک وجوشان شست وشومی دهد ولطافت آن را هم جوار نفس خویش ساخته ،همراه با معانی نغزآن از سفلای خاک به بی کران آبی آسمان ها صعود می کند.
مشاهده شده در فصلنامه حریم حرم سال دوم شماره هشتم پاییز 1394