در پاسخ به این سوال که«چگونه می توان نویسنده شد؟»ابتدابایدبایدبه ماهیت کاروابعاد نویسندگی توجه کرد.می توان نویسندگی را ترکیبی از «آموزش»و«تجربه»دانست.بنابراین صرف آموزش وگذراندن دوره ودیدن کلاس وخواندن متون«فن نگارش»کافی نیست.از سوی دیگرتنهاتکیه بر نوشتن،بدون شناخت قواعدورموزوآداب نگارش،راه به جایی نمی بردوانسان را نویسنده نمی سازد.
اگر 20درصدنویسندگی به آموزش فنون ویادگیری مهارت های قلمی باشد،80درصدآن به تمرین ،ممارست وکارورزی ودر یک کلمه «تجربه ی علمی»است.پس بایدبا«آموختن فن»و«تمرین عملی»،استعدادهارابه فعلیت رساندوآثار اثرگذارومتین ودرست پدیدآورد.
چه بنویسیم؟
سوال دیگری که برای علاقمندان به نگارش،آن هم پس از آشنایی با رموز قلم وتجربه اندوزی وراه افتادن در این مسیر،پیش می آید،آن است که «چه بنویسیم؟»یعنی یافتن سوژه وموضوع.
دریک مرحله «یافتن موضوع»مهم است،در هر مرحله ی دیگر توجه به «اولویت های نگارشی».بسیارندکسانی که وقت بسیاری صرف نوشتن موضوعی می کنندکه مخاطب چندانی ندارند،یا کمبودی را پر نمی کند،یا مسائل،دست چندم وغیر ضروری یا غیر سودمنداست.
«زمان شناسی»،«نیاز شناسی»،«مخاطب شناسی»،«موضوع شناسی»،«به روز بودن اطلاعات»و…سبب می شوددر انتخاب اینکه «چه بایدنوشت»به بیراهه نرویم.حضور در متن جامعه وانس وتماس با قشرهای مختلف،به ویژه آنان که اهل مطالعه وکتابخوانی اند،هم صحبت شدن با جوانان،قرار گرقپفتن در جریان پرسش های ذهنی نسل امروز،سرزدن به محتویات نشریات،کتاب ها،روزنامه ها،وتولیدات ناشران،این شناخت را تقویت می کند.
چگونه بنویسیم؟
برای مهارت یافتن در مقوله ی قلم ،تلاش در سه عرصه بایسته وسودمند است:
1-آموزش:بایدپذیرفت که نویسندگی یا«فن»و«هنر»است وبه همین سبب،به شکل آموزشی یا تجربی بایدآن را آموخت.
2-تجربه وتمرین:
گذراندن مرحله ی تمرین وطرح کار گارگاهی،آموخته هارادر ذهن راسخ تر می کندواستعدادهای نهفته را به کار می اندازد.متاسفانه بسیاری از کار آموزان در این زمینه ،بی حوصلگی وکم صبری از خودنشان می دهند وحال وحوصله ی تمرین ندارند،نتیجه ی آن رکود علمی وناکامی در تحصیل است.رشدقلمی حالت تدریجی دارد.به مرورزمان،پختگی وقوت برای یک نویسنده به دست می آیدوپیوسته بایدآزمون وخطاکرد،مقاله نوشت،تمرین کرد،نقدشنید،نقاط ضعف را شناخت .با رفع آنها به بالندگی رسید.
3-مطالعه ی آثار خوب:
برای «اهل قلم»خواندن آثار قوی،رمان های مشهوروبرجسته ،کتاب های معیار وآشنایی با آثار قلمی نویسندگان موفق ،الزامی است.در این مرحله،توجه به تکنیک کاروشیوه های جاذبه آفرین ونقاط قوت آثار،مهم است .
مشاهده شده در فصل نامه تخصصی کتاب روش در حوزه روش شناسی ،پیش شماره چهارم،زمستان 1383،صفحات 40-43